Covid 19 pandemisi ve çocuklarda postür (duruş) bozuklukları

Biricik

New member
Katılım
25 Mar 2021
Mesajlar
160
Günümüzde, bilgisayar kullanması ve fizikî inaktivite, duruş bozukluğunun en kıymetli sebepleri. Bilhassa gelişme çağında olan çocuklar, fazlaca erken yaştan itibaren televizyon, bilgisayar ve tabletlerle daha fazla vakit geçiriyorlar. Pandemi sürecinde eğitimin de online olması ile bir arada, vakit içinderının birçoklarını meskende oturarak ve hareketsiz geçirmeye başladılar. Bu yüzden, daha ileri yaşta gördüğümüz omurga ağrıları ile doktora başvuran çocuk sayısı çok arttı. Duruş bozuklukları, ağrı yanısıra dış görünüş açısından berbat bir görünüme de sebep olduğından çocukları ruhsal olarak da etkiledi. Duruş bozuklukları hem de omuz ve kol ağrısı, bacak, diz yahut ayak bileği ağrısı, kas yorgunluğu, baş ve çene ağrısı, kas ve bağ dokuların gerilmesi, hudut sıkışmalarına da sebep olabiliyor.

Omurganın olağanda, yandan bakıldığında boyun ve belde aykırı istikamette, sırtta ise yavaşça kamburumsu olmak üzere 3 kıymetli eğriliğe sahip olduğunu görürüz. Önden bakıldığında ise büsbütün dümdüzdür. Bu yapısı yardımıyla, omurga yük taşıyabilir. Önden ya da yandan bakınca baş, gövde ve ayak diziliminin gözü rahatsız etmediği konum, hakikat duruştur.

Çocuklarda, en çok görülen postür bozuklukları, başın öne yanlışsız gitmesi, omuzların öne yanlışsız yuvarlaklaşması, kürek kemiği durumundaki sorunlar, sırttaki yuvarlaklığın ve bel çukurunun çok artmış olması ve skolyozdur.

Unutulmamalıdır ki, uzun müddet sabit kalmak postürümüzde aksiliklere yol açar. İnsan bedeni hareket etmek üzere programlanmıştır. Mümkün olduğunca gerekli tedbirleri alarak, çocuğumuzun omurga sıhhatini müdafaaya çalışmak epeyce kıymetlidir. hayatış ve hala kısmen yaşamakta olduğumuz pandemi sürecinde çocuklarımızın omurga sıhhati için bir şeyler yapmak şüphesiz ki mümkün.

Bilgisayar epeyce kullanan çocuklarda, en hayli artmış kamburluk ve başın öne hakikat uzadığı bir duruş bozukluğu görülmektedir. bu biçimde bir durum karşısında masa, sandalye ve bilgisayarın uygun ergonomik şartlara bakılırsa düzenlendiğinden emin olunmalıdır; bilgisayar monitörü göz hizasında olmalı, gerekirse ekran, altına kitap üzere yükseltiler konularak çocuğun göz hizasına getirilmelidir. Kol ve sırt takviyesi olan ardına yaslanabileceği ve dik oturabileceği fazlaca yumuşak ya da fazlaca sert olmayan tekerlekli bir sandalye tercih edilmeli, sandalyede otururken ayaklar yere basmalı, diz ve kalça açısı 90 derece olmalı, omuzlar rahat pozisyonlanmalı, kollar da rahatça masanın üstüne konulabilmelidir.

Ülkü ayakta duruşta baş dik, karşıya bakar. Omuzlar geride ve gevşek, kulak hizasında, karın düz, göğüs önde ve dizler düzdür. Omuzlar ve kalçalar da birebir düzeydedir. Bedenin sonraki güne hazırlanması için kişinin tertipli uyuması kaidedir. Lakin 10-12 saat uyumak, kaliteli uyku manasına gelmiyor. Kişinin, kaslarını yormayacak biçimde uyuması gerekiyor. Yatma en az güç harcanan ve omurganın dinlenebildiği en uygun konumdur. Ülkü yatış konumunda ise omurganın olağan aksı korunmalıdır. Yatak beden segmentlerini destekleyecek sertlikte olmalı, beden yükü ile yaylanmamalıdır. yani ne hayli sert ne de fazlaca yumuşak olmamalıdır. Yana yatışta dizler içinde, sırt üstü yatışta dizler altına yastık önerilir. Yastık uzunluğundaki çukurluğu desteklemelidir. Yüksek yastık önerilmez.

Çocuklar ders çalışırken ya da televizyon izlerken oturma konumunda durmakta zorlanıyorsa, bıkmadan usanmadan uyarılmaları gerekir. Ders masası haricinde yatakta, yerde ders çalışmalarına müsaade verilmemelidir. Bu sayede, bir süre daha sonra yanlışsız duruş konumunu benimseyip, ikaza gerek kalmadan uygulayabiliyorlar. Çocukları, okulda teneffüs saatlerinde dışarı çıkma ve vücut eğitimi derslerine girme konusunda teşvik etmek, konutta ise çalışma müddetleri ortalarında çocuğu ekran başından kaldırarak, mümkünse hareket halinde olmaya zorlamak hayli kıymetli. Çocuğu hareketlendirmek, oyunlar ile mümkün olabileceği üzere çocuk yogası, plates, yüzme üzere spor aktiflikleri ile de mümkün olabilir. Öncelikle sistemli spor yapmak gerekiyor. Sporu hayatının vazgeçilmezi haline getirenler, sağlıklı kas ve omurga yapısına sahip oluyor. Eğri duran omurgayı ileri yaşlarda düzeltmek güç olduğu için, çocukların erken yaşlarda sporla tanıştırılması öneriliyor.

Cep telefonu yahut tablete bakarken uzun müddet başımızı 30 derecelik bir açıyla öne eğmemiz kendi baş yükümüzün 3-4 katı ölçüde omurgamıza çok yük bindirir. Bu niçinle cep telefonu kullanım müddetleri kısaltılmalı, cep telefonu yahut tabletten dizi sinema, sinema seyretmeye müsaade verilmemeli, daha epey masaüstü bilgisayar kullanması özendirilmelidir.

Çok küçük yaşlardan itibaren ağır sırt çantası taşımak çocuklarda duruş bozukluğuna yol açabilmektedir. Tedbir olarak çocukların taşıdıkları sırt çantalarının tartısı kendi beden yüklerinin yüzde 5’iyle yüzde 20’si içinde olmalıdır. Sırt çantaları muhakkak uzun periyodik taşınmamalıdır. Sırt çantası olarak içi geniş ve takviyeli omuz askısı ve bel kemeri bulunan yavaşça çantalar tercih edilmelidir. Sırt çantaları her iki omuzdan asılarak taşınmalıdır.

Çocuğunuz ağrıdan bahsediyorsa yahut çocuğunuzu incelediğiniz vakit duruş bozukluğu olduğundan şüpheleniyor iseniz ilgili branş tabibinin görüşü kesinlikle alınmalıdır. Yıllık rutin yapılan denetimler çocuğunuzun sağlıklı gelişmesini sağlar. Zira bu tip duruş bozukluklarının sebebinin yanlışsız belirlenip antrenman programlarının da bireye özel planlanması gerekmektedir. Vaktinde müdahale edilmeyen duruş bozuklukları maalesef ileri yaşlarda cerrahi müdahale gerektirebilmektedir.